Vissza a főoldalra

Dankos Attila, a Veszprémi Főegyházmegye zeneigazgatója nem csak orgonaművészként tűnt fel az elmúlt fél évben, hanem számos más programot és zenei csemegét is meghonosított. 

Ha bárki megkérdezné, hogy mit érdemes, vagy lehet tudni Dankos Attiláról, mit válaszolnál?

Egy Bach-i gondolattal jellemezném a zene hivatásomat: „akinek az élete a művészet, annak művészet az élete”

Ennek alapán mit jelent neked a zene, a művészet?

Már az óvodában is szerettem népdalokat énekelni, táncolni, édesanyám hegedült, ezért én is beiratkoztam zeneiskolába és elkezdtem zenét tanulni. A zene számomra mindig is a mindennapi élet szerves része volt, mindig figyeltem, kerestem a kapcsolódási pontokat.

Mikor lobbant lángra az orgona iránt érzett szerelem?

Misztikusan furcsának hathat a válasz, de pontosan emlékszem. Egy szentmisén (2005. augusztus 15-én, Nagyboldogasszony ünnepén) megfogott a hangja. Abban a pillanatban határoztam el, hogy ezt szeretném megtanulni. Ez később olyannyira felerősödött, hogy orgonaművész akartam lenni. Mint ahogy Bach is, egy egyházzenész volt, én is szeretnék az ő nyomdokaiba lépni.

A szentmisékre, orgonakoncertekre, improvizációs estekre nem csak komolyzenében jártas vendégek járnak. Mit ajánlasz a szakavatatlan műkedvelőknek, hogyan érdemes orgonaművet hallgatni, mire kell figyelni?

Több dolgot is fontos tudni. Ez a csodás hangszer általában a karzaton helyezkedik el, nincs a közönség előtt, mint például egy hegedű vagy egy rézfúvós. Ugyanakkor a Szent Mihály Főszékesegyházban már lent is van a játszóasztal, ezért kicsit könnyebb figyelni a közönségre. Az orgona az egyház hangszere, vallásos hangszer, vagyis a liturgiák szolgálatában áll. Az orgonairodalom nagy része az egyházhoz kötődik, egyházzenei alkotás. Művei általában nagy terjedelemmel rendelkeznek, egy koncertet ennek tükrében kell felépíteni, alkalmazkodni kell a környezethez, a közönséghez, az orgonához, illetve, hogy az emberekhez eljusson a legmagasabb szintű és tartalmasabb orgonazene. Nem kell zenei irányú végzettség, elég, ha a hallgató kitárja a szívét és hagyja áramolni a hangokat. Csupán ennyi kell ahhoz, hogy a közönség ezekről az estékről hazavigyen magával egy-egy erős érzést, gondolatot, benyomást, ami esetleg később is elindít valamit a lelkekben. Én a koncerteken konferálni is szoktam, itt a művek keletkezéséről beszélek, vagy csak korszakleírást adok, ezzel könnyítem meg a befogadást.

Miért hívják az orgonát a hangszerek királynőjének?

Aki kételkedik ebben a méltó elnevezésben, az jöjjön el a főszékesegyházba, és hallgasson meg egy szentmisét, vagy koncertet.

Hogyan mutatnád be a főszékesegyház orgonáját?

Ez egy érdekes kérdés, ez egy több, mint 100 éves hangszer, a most zajló felújítás ezt is érintette, tehát ez által egy kicsit más hangszer lett, de mindenképp tiszteletre méltó. Már kezdünk összeszokni, kitapasztaltam a hangzásvilágát, a képességeit. Az alapregiszterei adnak egy lágy, de mégis karakteres hangzást. Húsvét előtt, már az első regiszter beépítése előtt is itt voltam, vagyis az újjászületésétől fogva kísérem és fogjuk egymás kezét. Amikor megszülettek az első regiszterek, a principál-kar, illetve a fuvolák, azóta együtt lélegzünk. Felemelő érzés volt ezen a kivételes estén az elkészült regisztereket megszólaltatni. Az orgona 4 manuálosra bővült (már négy billentyűsorral rendelkezik) amellyel jelentősen megnőtt a lejátszható darabok lehetőségének tárháza. Az orgonában 2333 darab síp található, melyek közül a legkisebb 8 milliméteres, a legnagyobb pedig 5,2 méteres.

A komolyzenészek általában nem szoktak improvizálni, te viszont biztosan mozogsz ezen a területen is. Hogy jött ez az életedbe?

Az improvizáció szó jelentése: rögtönzés. A most futó hangversenysorozat estjeimnél a Művészet, áhítat és imádság ad impulzust, ahol a zene nyelvén próbálom megfogalmazni a szentírásból származó képeket, érzéseket, idézeteket, így mondhatni könnyebb dolgom van, hiszen bőven van miből ihletet meríteni.

Milyen üzenetet tudnál megfogalmazni a következő orgonista generációnak?

Két dolgot érdemes szem előtt tartani. Fontos az elődök műveinek és munkásságának megismerése, tisztelete, és a folyamatos repertoár bővítés. A másik lényeges szempont az alázat, melynek meg kell mutatkoznia a játékban is.

A következő improvizációs orgonaestre szeptember 23-án, 19:30 órai kezdéssel kerül sor a veszprémi főszékesegyházban Rétegződések címmel, az ihletet pedig Budaházi Tibor Munkácsi-díjas festőművész alkotásai adják majd.

en_GB